Enter your keyword

Importanta unui stil de viata activ

DASADA REMODELLING

O VIZIUNE REMODELATA

Remodelare si Relaxare Corporala
Importanta unui stil de viata activ

Importanta unui stil de viata activ

Salut draga cititorule,

Ma bucur sa-ti impartasesc cateva din gandurile mele cu privire la cat de important este rolul unui stil de viata activ din punct de vedere fizic pentru corpul nostru.

Daca privim un pic in urma, sa zicem cu vreo 12.000 – 13.000 de ani, oamenii din specia noastra inca vanau animale salbatice si culegeau fructe salbatice din zonele in care acestea cresteau natural. Stilul lor de viata era foarte activ si presupunea in mare parte supravietuirea. Alergau, vanau si se catarau pentru a supravietui. Insa tot atunci s-a petrecut ceva neasteptat in gandirea unor oameni. Ei au decis ca este mai bine sa inceapa sa-si dedice aproape intregul timp si efort pentru a manipula vietile catorva specii de animale si plante. De la rasaritul si pana la apusul soarelui, unii oameni au inceput sa semene si sa ude plante, sa smulga buruieni si sa duca oi la pascut pe pasuni de cea mai buna calitate, crezand ca aceasta munca avea sa le furnizeze mai multe fructe, grane si carne. Era o revolutie in modul cum traiau oamenii – Revolutia Agricola.

Chiar si in prezent cu toata tehnica si tehnologia noastra avansata, mai mult de 90% din caloriile care hranesc omenirea provin de la o mana de plante pe care stramosii nostrii le-au domesticit, graul, orezul, porumbul, cartofii, meiul si orzul si de la cateva animale domestice care au crescut bine pe langa oameni: oile, caprele, vitele, porcii, gainile. Nu vom intra mai mult in domeniul antropologic insa vom extrage din aceasta introducere doua subiecte.

Primul este miscarea – A se intelege felul in care corpul nostru s-a adaptat la mediu de-a lungul timpului;

Cel de-al doilea este alimentatia – a se intelege felul in care ADN-ul si metabolismul nostru bazal s-a adaptat de asemenea de-a lungul timpului.

In continuare vom vorbi despre miscare si va promit ca voi reveni cu un articol despre alimentatie.

Vreau sa facem un exercitiu de imaginatie si sa vedem cum arata o zi din viata unui om arhaic. Presupunem ca la rasaritul soarelui deschidea ochii si pleca in cautare de hrana. Parcurgea distante mari pe jos luand urmele animalelor salbatice pentru a vana, poate era nevoit sa se catere la o inaltime ca sa-si apere viata de un pradator mai mare ca el, pentru ca sa nu uitam nu suntem in varful lantului trofic de animale, muta pietre si bucati mari de lemn ca sa-si construiasca un adapost, se catara prin copaci sa culeaga diferite fructe proaspete.

Acum vom deschide ochii si vom vedea realitatea din jurul nostru si vom analiza stilul actual de viata la care corpul nostru este supus intr-o zi din viata noastra. Ne dam jos din asternuturi moi, ne facem toaleta, apoi mergem pana in bucatarie, deschidem usa de la frigiderul cu mancare sau sarim peste micul dejun si cumparam ceva de la benzinarie in drum spre servici, spre birou mergem cu masina sau cu mijloacele de transport in comun, suntem incaltati pe diferite  tipuri si inaltimi de talpi si tocuri, la birou stam pe scaun mai bine de 8 ore intr-o pozitie care nu se intelege prea bine cu forta gravitationala la care suntem supusi in fiecare secunda din viata noastra. Ajungem acasa cu un stres psihologic acumulat peste zi, ne asezam la masa si mancam mancarea pe care am luat-o din frigider apoi ne asezam pe canapea cu taptopul, tableta, smartphone-ul sau TV-ul si asteptam sa vina ora de somn.

Asadar in ultimii 1000 de ani am ajuns sa fim niste fiinte sedentare care nu mai fac aproape deloc miscare. Asta se traduce prin afectiuni ale coloanei, dureri de spate, afectiuni ale articulatiilor, dureri de genunchi sau de solduri, probleme cu greutatea corporala, aici intervine si factorul alimentatie, probleme cu aparatul respirator si circulatia sangelui si afectiuni de tip psihologic, da, sportul intareste si psihicul.

Corpurile noastre s-au adaptat de-a lungul miilor de ani sa faca fata multor sarcini fizice iar recomandarea mea este sa incepeti sa va miscati.

Nu voi tine partea vreunui sport si  nici nu le voi pune intr-o ordine anume insa de la alergat in parc, innot, antrenamentul in salile de fitness, mersul cu bicicleta, drumetiile pe munte si orice alte sporturi din ramurile olimpice, toate inseamna la baza miscare. Cata miscare ar trebui sa facem? Este simplu de raspuns, vom face miscare in fiecare zi in care consumam alimente, asa ca daca nu esti vreun guru care te hranesti cu prana, vei face miscare zilnic.

Autor ADRIAN DUMITRASCU -Master trainer al scoli Fitness Scandinavia si antrenor personal